måndag 18 januari 2010

intervju för Tbp-kurs

Skolan, den dator fria delen av livet

Nu för tiden är datorn ett arbetsverktyg på de flesta arbetsplatser. Datorn finns också i många hem, där de flitigt används av ungdomar. Som deltagare i lärarlyftskursen, Texter, bilder och publicering på nätet vid Karlstads universitet, har jag fått i uppgift att skriva en intervju. På en högstadieskola i en mellansvensk stad har jag frågat några 15-åriga killar om hur de använder datorn hemma och i skolan.
Ungdomarna är uppväxta med datorer i hemmen. De minns när de började få sitta vid datorn på egen hand.
- Jag var 4 år när jag började med datorn, berättar Per-Erik Johansson.
- Jag var 4 eller 5 år, säger Eric Nilsson.
Markus Edman började när han var 6år. Esaias Fernström när han var 8 år, och Erik Nilsson vid 5 års ålder.

Eftermiddagar och kvällar ägnas åt datorn.

Flera av killarna spenderar tre till fyra timmar per dag framför datorn.
- Jag sätter mig vid datorn direkt jag kommer hem vid tretiden, och håller på till tio, elva, tolv. - Jag brukar lyssna på musik, och spela Counter Strike. Ibland hittar jag på egna spel och gör 3-d banor berättar Per-Erik Johansson.
- En gång gjorde jag ett flygspel med egna skins. Planet redigerade jag i Photo Filter, säger Andreas Björklund. Annars är det mest musik på Spotify, msn och spel som jag använder datorn till.


Andreas Björklund har hållit på med datorer sen han var sex år. Han brukar inte sätta sig vid datorn före klockan fem på eftermiddagen. Men sen blir det omkring tre timmar varje kväll som ägnas åt datorn.
Foto: Gredelin

Skolarbeten görs hemma på datorn.

Elever har tio års erfarenhet av datorer. Hur använder sig skolan av den kunskapen?
- När vi har inlämningsuppgifter så gör vi det hemma och mailar till läraren, säger Marcus Edman.
- Vi har gjort reklambilder på bilden. Jag hade nästan aldrig jobbat med bilder på datorn, så det har jag lärt mig nu, säger Esaias Fernström .
- Jag kunde lite, men kan mer nu instämmer Eric Nilsson.
- En gång på matten kollade vi om datorerna funkade, säger Andreas Björklund
- Vi har ingen datasal. Någon hade förstört datorer, så den stängdes. Det är nästan ingen lärare som bokar datorerna nu, berättar Eric Nilsson.
- Vi har använt datorer när vi höll på med olika länder kom Per-Erik Johansson ihåg.

Involvera de unga i skolutvecklingen

Elsa Dunkels är lektor i pedagogiskt arbete och har intresserat sig för vad ungdomar gör på nätet. Hon menar att det är viktigt att skolan låter unga människor får vara med och bidra med sina kunskaper. Hon påpekar också att när nya saker kommer in i skolan måste något av det gamla tas bort.
Trots att datorer varit en del av vardagen för dessa elever i drygt tio år, upplever de att skolan inte tar tillvara på deras intresse och kunskap.
Gredelin

7 kommentarer:

  1. Det var roligt att läsa om de här pojkarnas tankar kring datorer. Vilken erfarenhet de har med sig in i skolan.

    SvaraRadera
  2. Verkligheten stämmer överens med litteraturen. Bra jobbat Imbi!

    SvaraRadera
  3. När det gäller spelande ungdomar så är det intressant hur vuxenvärlden ser på detta. Spelandet har långt ifrån samma status som t.ex. idrottande och lyfts inte fram som positivt för ungdomar. Det känns ganska konstigt att datorn och spelande via den ses som ett hot när t.ex. TV-tittande inte gör det i samma utsträckning. Passivt tv-tittande ses som mer accepterat än det mer aktiva spelandet via dator.
    I skolan måste vi nog börja se datorn som det verktyg det är. Det innehåller både aktivitet och avkoppling och vi bör nog inte störa ut dess funktioner allt för mycket bara för att datorn används i skolan.

    SvaraRadera
  4. Självklart finns det massor med kunskap att hämta i spelande. På gott och ont är skolvärlden uppbyggd kring att vi ska mäta vad de kan utifrån en förutbestämd skala. Speciellt i de högre åldrarna. Det är svårt att följa dessa kriterier till punkt och pricka. Ska du som lärare sedan pricka av dem, Tja, vi kan konstatera att det blir svårt. Fast det borde inte vara omöjligt. Om inte annat så hade ju en kille i artikeln dessutom gått vidare och försökt skapa något eget utifrån spelet. Det visar på att motivation kan komma ur detta. Jag anser att ingen pedagogisk modell/teori fungerar om inte eleven själv vill. Då kan detta vara en väg att gå för en del. Tänker då på konvergenskulturen som skapar engagemang och därmed en kreativ miljö för lärande.

    SvaraRadera
  5. Så positivt att bara sitta ner och lyssna på ett gäng elever! De flesta av våra artiklar på kursen har ju kommit till på det viset. Vi måste slåss som lärare för att kunna göra det oftare även i vardagen.

    SvaraRadera
  6. Intressant, killen som berättade att de gjort reklambilder på bilden via dator.

    SvaraRadera
  7. Jag tycker dina intervjuer speglar verkligheten som man tror att den är. Men kanske man kan se en ljusning i tunneln . Hos oss är det fler och fler som får smartboards av olika slag och det gör ju att datorn används mera i skolan och vilket lyft att få spela på rasterna på storbildskärm. Kombinera med kameror, videokameror och ljudinspelare så har vi en medieverkstad i högsta klass.

    SvaraRadera