fredag 30 oktober 2009

RÖRIGT med UPPHOVSRÄTTIGHETER

Publicering på nätet är inte lätt att sätta sig in i. Efter gruppdiskussionen igår känns det ännu viktigare att försöka sätta sig in i vad man behöver veta.
Vill man använda sig av bilder, musik och drama som är modernare än vad som producerades vid förr-förra sekelskiftet får man problem med upphovsrättigheter. Ofta krävs licenser och div, tillstånd. Inte undra på att det fildelas hit och dit. Att man inte får använda sig av ej självproducerad musik och dans tillsammans med skolteater var något nytt för mig. Den regeln skapar svårigheter om man vill sätta upp en skolmusikal. Eftersom jag själv varit engagerad i skolmusikaler så vet jag hur fantastiskt kul och utvecklande det har varit för de medverkande. Lagarna om upphovsrätt känns som ett hinder för kreativ utveckling och skapande i skolan.
Vi har tekniken och det finns bilder och musik på nätet men sen kan man inte till fullo utnyttja det i skolsammanhang. För ett tag sedan pratade musikläraren och jag om ett musik/bild projekt. Vi hade tänkt oss att eleverna skulle illustrera en musiktext, och sedan i ett bildspel lägga på sång och musik. Det funkar inte ens med "Ekorrn satt i granen" utan att göra en lagöverträdelse om man inte skaffat sig tillstånd. Livet var lättare innan jag blev insatt i upphovrättslagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar