söndag 7 februari 2010

Uppgift TBP-kurs

Ett kapitel i Bild och föreställning -om visuell retorik, ägnas åt Att teckna, där olika perspektiv illustreras. Boken har både klassiska exempel på perspektivillustrationer som kuben och stegen, men också några egna som den cyklande mexikanen. Att visa och teckna bilder som dessa ger eleverna en grundläggande förståelse av att teckna perspektiv.

Det finns många uppslag till hur man kan jobba med, beskriva och analysera bilder. Att göra parafraser av konstbilder i samband med att man fördjupar sig i en konstnär är ett spännande sätt för eleverna att möta konstbilder och få en djupare förståelse för bilden.

Animerad film är något som jag kommer att testa att med en klass åk 4. Eleverna har skrivit egna spökhistorier och någon eller några av dessa kan användas som manus till filmen. I boken Medieresor om medier för pedagoger, berättar Fredrik Nordblad om ett arbete med animation i en åk 5. Han ger förslag till hur man kan lägga upp arbetet med eleverna. Figurer och bakgrundsbilder kan eleverna jobba med på bildlektioner. Fotograferandet av bilderna sker nog enklast i mindre grupper.

En annan uppgift som fångade mitt intresse var att låta eleverna rita teckningar – göra bilder som berättar vilka tv-program de har som favoritprogram. En bra ingång när man vill utforska mediet tv, och diskutera vad och när man tittar på olika program.

2 kommentarer:

  1. Du har fångat in många bra bildidéer. Jag tyckte att det fanns många bra tips i Medieboken. Det är så mycket man vill göra. Du har gett inspirerande och bra exempel.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att ni har det lite lättare som jobbar med fler ämnen på samma gång. Jag måste "ta av kurstid" för att gå igenom bildanalys, vilket inte har något med kriterierna i geografi att göra. Men det finns ju andra saker, som berättarteknik, och det kan ju vara bra för läraren att veta vad man håller på med :-)

    SvaraRadera