måndag 21 september 2009

Betraktelser från ett köksbord.

Betraktelser från ett köksbord en torsdag eftermiddag i september.
Klockan började närma sig 15:00. Det var dags att koppla upp sig på nätet inför torsdagens Adobe Connect möte. Hela förmiddagen hade gått åt till att läsa kameramanualen och testat olika inställningar. Efter att ha plöjt igenom ”Fånga bilden” av Göran Segerholm, upptäckte jag det fanns en hel del finesser som kändes angelägna att sätta sig in i. Att äntligen få tid till något som man tycker är kul kändes lyxigt. Min gamla Canon lade av i våras, så det blev att köpa en ny inför sommar och semester. Det blev en digitalkamera av märket Fuji för 1400 kr. Anledningen till att jag valde den, var att objektivet var monterad inuti kameran och risken för att det kommer sand och smuts i maskineriet verkade liten. Kameran är ofta med i väskan, jack- eller bakfickan, och behöver därför tåla lite. En praktisk detalj på kameran är att det inte har så högt motorljud när man startar den. Varje gång jag startade den gamla kameran och försökte ta ”spontana” kort på husdjuren, så stannade de upp och riktade uppmärksamheten mot objektivet och motorsurret. Det slipper jag nu. Att använda en digitalkamera med automatik ger bra bilder för det mesta, men det är roligt att testa egna inställningar. Ibland kan en felaktig inställning göra att motivet får ett oväntat uttryck men det blir en bra bild trots allt. Bilder med bra skärpa och rätt ljus men där motivet inte kommer till sin rätt är lättare att åstadkomma.

Här en bild på goda råd som Dan Åkerlund visade på torsdagsmötet 17 september.

Att lyckas med sina bilder är inte lätt. Digitalkameran har verkligen gett amatörfotografen en möjlighet till att ta massor med bilder, utan att man för den skull blir ruinerad.
Under Connect mötet började husdjuren rumstera om och föra väsen. Antar att ni hörde dem. Jag hade kameran liggandes på köksbordet, så jag passade på att dokumentera. Och så här var det!
En ljuvlig liten varelse i vanliga fall. Men inte just nu!

På bänken satt tjattrande fåglar.

Och på skärmen intresserade kursdeltagare.

Dans goda råd och fina bilder gav inspiration till att ta itu med bilduppdragen.
/Tack för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar