fredag 28 maj 2010

Artikel 2

Bloggen en ny arena att visa upp sig på

Under läsåret 2009-2010 startades en blogg i klass 4b på Hultsbergsskolan i Karlstad. Klassbloggen 4b är ett projektarbete i lärarlyftskursen, bilder, texter och publicering på nätet vid Karlstads universitet. Bloggen skapar en möjlighet för eleverna att visa upp det man gör i skolan för andra än bara läraren. Föräldrar syskon och andra intresserade får på ett trevligt sätt inblick i elevernas tillvaro i skolan.
Eleverna och klassläraren Elisabeth Stenberg var intresserade av att få testa något nytt. Så vid höstens föräldramöte i klass 4b presenterade jag min ide till klassbloggen. Jag hade förberett mig genom att på bloggen lägga in ett veckobrev och en introduktionstext om projektet. Genom att visa upp det fick föräldrarna se vad det handlade om. Föräldrarna fick också skriftligen ta ställning till om deras barn fick förekomma på bloggen eller ej. Alla föräldrar visade sig ställa upp för att barnen skulle få vara med och blogga.
I sin bok Publicistiskt arbetssätt i skolan av Dan Åkerlund kan man läsa att personuppgiftslagen, Pul inte gäller för webbsidor och skoltidningar under förutsättning att det liknar journalistiska texter. Men kommuner kan skriva avtal med föräldrarna där de tar ansvar för att skydda elevernas identitet. Ett avtal som inte kan brytas. Så när man startar upp en skolblogg är det lämpligt att förvissa sig om att föräldrarna godkänner barnets medverkan.


Intrigitet på nätet

Alla elever utom en har varit intresserade av att få vara med på bilder som lagts ut på bloggen, vilket har respekterats av klasskamraterna. Eleverna har varit med och tittat på bilderna, vissa har sorterats bort och andra beskurits.
Ansvarig för publiceringen har jag varit.

Bilder och bildproduktion

På bildlektioner har verksamhet och de färdiga alstren fotograferats. En reflektion är att även om eleverna verkat missnöjda med vad de åstadkommit på lektionen så infinner sig en stolthet när de ser dem på bloggen. Ett uppskattat projekt var att göra animationer och sedan titta på dem om och om igen på bloggen. När klassen varit på olika utflykter har de haft med sig kamera och dokumenterat. Efteråt har det varit roligt att titta på bilderna och ett bra sätta att återkoppla till det man varit med om.
Goda råd och tips till hur man på gör animerad film finns i Kristin Olson/Cecilia Boresons bok Medieresor om medier för pedagoger (s.91-93) Här kan man följa lektionsplanering från första till sista lektionen.


Roligt med samarbete

Klassläraren Elisabeth Stenberg har varje vecka mailat den information som skulle publiceras till mig. Jag frågade henne hur det fungerat med en blogg i klassen?

-Det har varit ett trevligt sätt att nå ut till hemmen med bilder från elevernas utflykter, och att kunna visa skolarbeten. Eleverna verkar också positiva, svarade Elisabeth Stenberg.

Kommer du att fortsätta med bloggen efter att mitt projekt med klassen är över?

-Jag skulle vilja lära mig blogger så att vi kan fortsätta nästa läsår. Nu har det inte varit något extra jobb för mig eftersom jag inte har behövt hantera det praktiska med bloggen. Det har känts bra eftersom man inte vill ha en sak till som läggs på lärarens arbetsbelastning, tyckte Elisabeth Stenberg.

Kommentarer om klassbloggen

Kristina Nyström mamma till Anna i klass 4b jobbar på skolan. Hon svarade följande på frågan om vad hon tyckte om klassbloggen?

-Det har varit kul att få följa klassen och se vad de gör. När de går i fyran får man inte reda på så mycket vad de håller på med. Anna tycker att det varit roligt att få visa upp bloggen. Vilka häftiga filmer ni gjort. Det märktes på Anna att hon var stolt över filmen. Hon brukar vara inne på bloggen flera gånger i veckan och titta.

När samma fråga ställdes till Anna och Jenny i klass 4b så fick jag till svar att det varit roligt, och det roligaste var att göra filmen.

Vid ett arbetslagsmöte med Gun Helin, Anna-Britta Melin, Jenny Nedin, Elisabeth Stenberg och Inger Nyberg visade och berättade jag om klassboggen.

En spontan kommentar efter att de sett klassbloggen kom från vår speciallärare Inger Nyberg.

-Hade jag en klass skulle jag tycka att det skulle vara jätteroligt att ha en blogg med klassen.
Andra tyckte det verkade mycket jobb med att hålla igång en blogg.
En åsikt som är förståelig, då IT-kunskaper och datortillgång är något som behöver utvecklas i skolan. Ett av arbetslagets mål har under året varit att öka samarbetet mellan hem och skola. Jag ser bloggen som ett trevligt och smidigt sätt för skolan att få en ökad kontakt med föräldrarna.

Reflektioner

Bloggen var för mig ett okänt verktyg på nätet. Möjligheten att få sätta sig in i hur bloggandet fungerar har varit lärorik. Elevernas inställning till att publicera på nätet har under läsåret förändrats från lite avvaktande till att bli engagerade och de har sett fram emot att bilder och filmer hamnat på klassbloggen.
Bloggen har också ökat föräldrarnas insyn i elevernas vardag.

Adress till klassbloggen; http://solberga4b.blogspot.com/
Text och bild
Gredelin







2 kommentarer:

  1. Hej Imbi! Din artikel visar verkligen på vilket arbete som ligger bakom, men också vilka positiva resultat man når med en blogg. Intressant artikel som beskriver arbetet kring bloggen såväl som kollegors inställning till den. Positivt!

    SvaraRadera
  2. Roligt att läsa om er blogg! Just stoltheten i att få publicera tror jag är den viktigaste drivkraften tillsammans med glädjen i att kunna titta tillsammans på sådant man gjort eller varit med om. Kände hopp när jag läste om ditt projekt. Samtidigt är det naturligtvis struligt med tekniken många gånger, men jag tror att lärare som lärt sig använda en mobil eller en modern kopiator kan lära sig blogga. Det rent tekniska runtomkring måste ju kommunerna inse att de ska betala andra för att sköta! Ditt jobb har nog ändå gjort att många blev sugna på att arbete så i framtiden. Vi TBP:are ser dig som vår mullvad på Hultsbergsskolan!

    SvaraRadera