söndag 18 april 2010

Nakenhet i annonser

Uppgift: Bild och genus
Nakenhet i reklam och annonser.


I Damernas värld på nätet (vecka 14) http://www.damernasvarld.se/damernas/ har man med en bildsvit från modevisning över vår/sommar kollektionen 2010 från Prada. Av de drygt 30-talbilder som visas är flertalet kvinnorna klädda i trosor och linneliknande kläder. Det är klädesplagg som vanligtvis uppfattas som underkläder, men Prada visar upp de som ett mode att gå ut och shoppa i. Modellerna visas upp med moderiktiga skor och handväska för att förstärka hur och när dessa kläder är tänkta till att användas. Nakenheten visar även hur en modells kropp ska se ut enligt Prada. Modellerna ser undernärda och anorektiska ut, och har förmodligen en snedvriden bild av hur en normal kropp bör se ut.
I boken Allt är möjligt av M.Jacobsson (s.29), beskrivs en person som kallas Skönhetsslaven. Skönhetsslaven är en ung, smal kvinna som är noga med vad hon äter och vars värsta fiende är fett. Boken tar också upp att en ny norm för vad som är normalvikt har skapats. De som förr ansågs vara normalviktiga ses idag som överviktiga.
Y.Waern, R.Pettersson, G.Svensson författarna till boken Bild och Föreställning skriver om hur reklambilder bär på dolda budskap(s.131). Ett budskap vilket skapar stress och lidande hos kvinnor. När jag ser alla undernärda modeller vilka är förebilder till hur en kvinnlig kropp ska se ut, kan jag bara konstatera att supermodellen Twiggy Lawson en förebild för 60- talets ungdomar kom för att stanna.
På You Tube, ( http://www.youtube.com/watch?v=2Z5qsI0Tyhc ) kan man fortfarande hur se Twiggy i kortkorta klänningar och andra minimala klädesplagg poserade framför kameran för över 40 år sedan. Sättet att se på modet förändrades, kroppen blev en del av modet.

1 kommentar:

  1. Bra analys och mycket tänkvärt. Ibland kan man tro att livet handlar om att den som har mest pengar och är smalast när den dör vinner. Eller vad har vi för mål med allt? En galen värld kan tyckas.

    SvaraRadera